Summa sidvisningar

måndag 5 november 2012

Roger Kupfer clinic

Så var det äntligen dags för clinic igen för Roger Kupfer. Som vanligt fick jag rida först, jag bor ju närmast stallet så det är helt ok. Värmde upp ordentligt med hjälp av Jouni på marken.

Som vanligt är jag spänd och nervös under det första passet. Prestationsångest. Ridningen blev ju därefter. Visade lite byten och där har jag en hel del att jobba med. Måste minska hjälperna och våga vänta på Leo. Fick visa spinnen och fick faktiskt till det riktigt bra. Roger tyckte att man hellre ska träna spinnen tidigt i passet eftersom hästarna blir väldigt flåsiga av spinnträningen. Jag fick trava snabbt i en liten volt och sen be om spinn ur det för att få upp farten på spinnen. Det fungerar väldigt bra.

Vi åkte hem och drack lite kaffe hemma och vilade. Jag var orimligt trött. Sen tillbaka till stallet och vi åt lunch gemensamt. Pasta med två olika såser. Elden brann i saloonen så trots ösregn så var det mysigt inne. Så red jag mitt andra pass och nu var jag åtminstone inte lika spänd längre.

Fick jobba med att förfina mina hjälper. Jag har lagt till mig med en hel del olater eftersom jag så sällan tränar för någon. Hjärngympa för Karin. Tur att Jouni är med och memorerar vad vi tränar på för jag glömmer massor. Jobbade med takten en del.

Regnet hade upphört så det gick att ta ut Leo för avskrittning och bete efter passet. Tittade på några av de övrigas pass och åkte sen hem.





Man hade bokat ett bord på en resturang för oss men vi var helt enkelt för trötta för att ge oss iväg igen efter duschen. Det blev en lugn hemmakväll istället för att smälta alla intryck.

På söndagen kändes det mycket bättre och jag kom till bra ridning snabbare. Fick träna på att hålla Leos ställning på lös tygel. Det behövs mycket träning där. Förfining av hjälperna. Först be om ställningen med enbart sitsen, sen skänkel och sist, handen. Försöka få Leo att bli mer uppmärksam på mina hjälper.

Hem och vila igen och dricka kaffe. När det ösregnar är det inte så lockande att stanna och titta. Lunchen var grekisk mat som var riktigt god.

På mitt sista pass fick jag träna på att få Leo att vänta på min hjälp. Han förekommer mig ju ständigt och det måste jag jobba mer med. Jag har varit för slarvig med det. Fick galoppera på medellinjen och hålla Leo rak och först när han gick bra på en rak linje fick jag be om ett byte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar