Summa sidvisningar

söndag 12 augusti 2012

Dag 21 - Drömmer jag? Jag vill inte vakna.

Linnéa ville själv träna idag! Jag har alltid försökt att inte driva på eller ställa krav på henne när det gäller ridningen. Hon känner givetvis att jag gärna vill att hon rider men jag försöker verkligen att inte kräva något, bara finnas på plats och uppmuntra henne.

Idag ville hon prova på Showmanship och att rida barbacka. Vi gick gemensamt till hagen och Linnéa hämtade Leo helt själv och ledde honom till stallet. Hon borstade Leo och smörjde hovarna under glad sång? Jag var rejält överaskad kan jag ju lugnt erkänna.

Jag valde att utrusta Leo med en repgrimma för att det skulle bli lite enklare. Leo är verkligen ingen enkel häst och jag har aldrig tränat showmanship. Det är verkligen inte min gren.

Först tränade vi att Leo skulle ställa sig "square" dvs stå jämt på alla fyra benen. Svårt när man aldrig har tränat på det tidigare. Jag har ju aldrig tränat på denna grenen heller så jag har inte koll på hur man tränar. Lite aning har jag, men inte mycket.

Linnéa fick sen träna på att leda Leo och hålla sin position. Svårare än man tror, man får inte röra hästen och man ska hålla sin egna position. Ryggningen gick ok. Och att trava. Men att göra en vändning var nästan omöjligt. Leo förstod inte vad han skulle göra.

Som avslutning ville Linnéa rida barbacka. Det har hon inte gjort förut. Leo var lite frågande, men för Linnéa gör han allt. Jag behöll grimskaftet och repgrimman på för bättre säkerhet, man vet ju aldrig. De travade och det gick hur bra som helst.

Min egen träning hanns inte med. Har bara gått en rejäl hundpromenad på en dryg timme. Men det är säkert helt ok med lite vila också, träningsvärk åtminstone i axlarna och armarna så lite har jag lyckats träna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar