Summa sidvisningar

onsdag 11 juli 2012

Svettigt men bra

Leo klarar värmen mycket bättre än vad jag gör, han går faktiskt mycket bättre i hetta. När det är kallt och ruggigt är han närmast oridbar, sur och stel många gånger.
Men när det är varmt så är han famriden på en gång och arbetsvilligare än vid kyla. 

Igår var han lite seg först men han kom igång fint i arbete efter lite framjoggning. Jag märkte ingen ofräschet öht, skönt! Nedräkningen för nästa tävling ligger i mitt undermedvetna så minsta frågetecken om Leos hälsa blir nervöst. Men nu har jag klarat poänggränsen för att slippa bli nedklassad så nu behöver jag inte känna någon press för att samla poäng. I cupen har jag absolut ingen chans eftersom man har dubblerat en klass som jag aldrig placerar mig i; Western Horsemanship. I den grenen bedöms främst ryttaren sits och inverkan och jag har ju en kass grundsits så det är inte min gren. Vissa människor tycks ju födda med en gudasits, men jag tillhör inte det folket som ser eleganta ut till häst. Eller, jag ser aldrig elegant ut så varför skulle jag plötsligt se elegant ut till häst? Vissa människor har ju bara "det". Jag ser ut som en lodis även i en dyr klänning, kan inte bära upp kläder alls.

Nu hoppas jag bara på en godkänd ritt i bytesgrenarna, det är inte så mycket som fattas där. Och sen har vi hela vintern på oss för att komma igen ordentligt till nästa säsong biggrin.gif Vet inte om det blir fler tävlingar än denna sista som går om två veckor. Det är trots allt väldigt slitigt att åka iväg långt bort för att tävla. Visste ju att detta kommer att bli ett mellanår eftersom det är mitt första år på denna nivån. Nu samlar jag erfarenhet och så kommer vi igen till nästa år.

Vi har badat mycket, jag och Linnéa. Hon har äntligen klarat att simma 50 meter. Hon behöver klara den längden för att få godkänt på ett skolmärke. Förra året klarade hon alla proven med stor marginal, utom simningen. I år bör hon klara märket. Förra året lät jag henne inte ens försöka simma, jag visste att hon inte klarade 50 meter, men nu har hon simmat så långt varje gång som vi har badat så nu finns säkerheten där. Jag passar på att simma samtidigt, nyttig träning. 1500 meter simmar jag i maklig takt, det tar ca 1 timme när jag bara motionssimmar. Sen leker vi den andra bassängen, det finns en strömkanal som är rolig att leka i, vattnets kraft är enorm. Det finns rutschkana, bubbelpool och vattenfall för att massera axlarna och ryggen. Linnéa har med sin någon vän så de leker tillsammans när jag simmar. 


Och nu har jag äntligen kommit över tröskeln till att börja jogga. Eftersom jag är fullkomligt otränad så börjar jag ytterst långsamt. Hittade ett nybörjarprogram för att komma igång med träningen på nätet som jag tänkte följa. Finns massor av olika här http://iform.se/ Eftersom jag skriver om det nu offentligt så måste jag ju bara fortsätta att träna ;-) Ingen återvändo. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar