Summa sidvisningar

onsdag 9 maj 2012

Egentligen undrar jag varför jag tävlar?


Just nu är jag mitt uppe i allt packande och planerande inför helgens tävlande. I tre dagar tävlar vi och min första start är redan 08.00 på fredagsmorgonen så vi måste åka redan på torsdagen. Linnéa fick ledigt från skolan eftersom det handlar om en kvalifikationstävling till de tyska mästerskapen. Prestationssport är det magiska ordet, då får barnen ledigt. Annars är det i princip omöjligt att få ledigt från skolan under ordinarie skoltid. Vi måste ha med intyget på hennes ledighet i bilen utifall vi blir stoppade av polis. Det är böter på att skolka så papprena måste vara i ordning. Det har tydligen hänt att polisen har gjort razzior på flygplaster när folk har varit på resa med barnen utan tillstånd. 

Jag har alltid sån resfeber när jag ska iväg så jag har ett hemskt humör när jag packar. Familjen har lärt sig att hålla sig undan. Jag brukar dessutom försöka packa när jag är ensam, tänker bättre då när jag slipper bli störd. 

Så just nu sitter jag och undrar om det är värt all stress. Men när vi väl är på plats så brukar det ju vara jättekul. Vi har ett bra gäng som tävlar och vi stöttar och uppmuntrar varandra. Det gör att man gläds åt varandras framgångar. Alla tävlar ju inte i samma klasser heller eftersom vi har 5 olika klasser och dessutom ungdoms och vuxenklasser i alla fem klasserna. Ibland slås givetvis klasserna ihop, men vi slipper ju möta fel motstånd i våra klasser tack vare uppklassningssystemet. Och här vill folk klassa upp sig. Folk jagar poäng för att kunna komma upp till nästa klass.

Den här tävlingen är lugn på packfronten, en lyxtävling. Vi har box till Leo och vi bor på hotell. Betydligt mindre att packa. Dyrt, men så här års är det riskabelt att satsa på tält och hage. Väderprognosen säjer att det kan bli frost!

Jag är så dålig på att lära min mina mönster så jag brukar försöka att enbart lära mig det första mönstret och sen ta övriga mönster allteftersom jag behöver. Är så rädd för att blanda ihop mönstren Jag har tyvärr ridit fel väg mer än en gång. Fel sida om en kon eller fel sida om en bom. Eller glömt att byta gångart på rätt ställe. Pinsamt men när jag väl är inne på banan så drabbas jag ibland av fullkomligt hjärnsläpp och vet inte vart jag ska.

Och samma sak i reiningen. Vi rider ju 4 spinns åt varje håll och det låter ju inte så svårt att räkna till 4. Konstigt nog så ar det något som många gör, räknar fel på antalet spinns. Även jag har gjort det ibland. Att rida spinn kräver så mycket koncentration för mig så jag glömmer bort att räkna ibland och då blir det ju förstås fel antal spinns.

I Superhorse ska vi ha mönster 1 och i reiningen har vi mönster 2. 

166 anmälda ekipage som gör 600 starter under helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar