Summa sidvisningar

onsdag 4 april 2012

Termalbad och veterinärbesök med alla husdjuren

Igår var vi här http://www.palm-beach.de/
Det är vårt närmaste termalbad och det som är bäst för barnen. Det finns ett antal olika termalbad i vårt område som alla har olika fördelar. Vi tog med oss grannbarnet och bytte hunden mot barn. Dvs grannbarnets föräldrar tog hand om Idefix och vi tog med oss deras dotter. Bra byte, eftersom vi inte vill lämna Idefix ensam mer än max 4 timmar och det är roligare för L att ha en vän att leka med i badet.

Vi hängde på låset eftersom det är minst folk direkt på morgonen. Då hade vi den stora "lagunen" nästan för oss själva. Folk strömmade till bara precis innan det var dags för vågorna. Vågmaskinen körs 5 minuter varje halvtimme. Barnen åkte sen rutschkanor och J och jag slappade i termalbadsdelen. Där finns det olika bassänger med bubbel och olika mineraler som ska vara bra mot allt ungefär. Tyskarna tycks tro på att stenar har energi och att de kan hela. Det finns stenar som säjs hjälpa mot alla möjliga saker. Homeopati är också stort här. Jag tycker att det är märkligt att man kan tro på sådant, men var och en blir ju lycklig på sin tro.Man ska inte förringa placeboeffekten, det finns en stark kraft i placebo så många upplever att det har effekt med olika alternativa metoder.

Man blir åtminstone väldigt mjuk i musklerna efter några timmars bubbelbad och väldigt trött. Det är viktigt att dricka mycket vätska, man blir uttorkad av att bada i  flera timmar.

Jag glömde berätta om veterinärbesöket i tisdags, höll på med uppladdningen av mina ridfilmer och det blev inte av att jag skrev om resten av dagen. J och jag tog in Kashi och Frosti i varsin transportbur. Frosti går in själv, men Kashi får man hälla in ;-) Idefix har sin transportbur i bilen, han får alltid åka i bur i bilen. Vi har en mycket bra veterinärstation i Schwabach. De har koll på när det är dags för vaccination av djuren och skickar ett påminnelse SMS så att vi kan boka tid. J skämtade om att det var klappdjurzooet på företagsutflykt när vi kom med alla djuren.

Först ut var Idefix. Vägning och sen vaccination och rabiesspruta. Allmän koll av honom och vi har ju fortfarande problem med hans patellaupphakning. Han hakar när han är kall och jag har bara fått rådet att öka motionen på honom för att han ska muskla sig mera. Hoppas att det ska ge resultat för det är jobbigt att se när han hakar.

Sen var det Frosti. Folk tycker att han är så fantastiskt vacker och det kan jag ju bara hålla med om. Han är underbart snygg. Vägning och vaccination.

Sist tog vi Kashi. Det var nervöst med vägningen. Förra året fick vi stränga order om att han måste minska i vikt och vi köpte ett specialfoder från veterinären till honom. Vi har gett katterna mat i olika rum sen dess och alltid bevakat Kashi så att han inte får extramat. Men det har lönat sig! Kashi har gått ner ett kilo på ett år så vi är på rätt väg. Han är svår att banta för han är alltid hungrig. Bara jag närmar mig köket så kommer han och skriker för att tala om att han vill ha mat. Nu vägde han 6,7 kilo så han är ju fortfarande stor men inte lika fet som tidigare.

Trötta katter efter veterinärbesöket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar