Summa sidvisningar

lördag 10 mars 2012

Vänsterbogen igen

Vackert väder idag, till skillnad från igår när det var snöblandat regn. Det tog ganska lång tid att få bort den värsta leran från Leo, jag kommer att tvätta honom så fort som vädret tillåter det. Han är rejält ingrodd efter vintern.

Jag valde att skritta fram ute i skogen, alltid skönare utomhus bara vädret är ok. Vid metallverkstan var det en truck som lastade metalldelar, det var lite läskigt tyckte Leo, men vi kom förbi. Hna höll sig verkligen på mattan, ett litet skutt och darrande ben förbi, men vi kom förbi utan att det kändes livsfarligt. Ett stort framsteg för oss.

Ute i skogen var det en traktor/skogsmaskin som stod och jobbade plus en sur gubbe intill så där valde jag att välja en annan väg. Det finns gränser för hur mycket jag vill utmana Leos nerver.

Red återigen på den övre utebanan, det är helt underbart där. Man har en fantastik utsikt över dalen därifrån. Idag såg Leo inte ens några spöken i skogen utan han var lugn. Jag red i jog och tränade på skolor. Framförallt så är det vänsterbogen som sticker iväg så jag jobbade på att få Leo mer rak/respektive böjd åt höger. Leo sa ibland att han bara måste titta åt vänster trots vad mina hjälper sa. Jag tappar placeringar med honom just för att han inte är rättställd hela tiden. Han bara måste titta på allt annat utanför banan.

Övergick till galopp och fortsatte med skolorna. När jag bad om öppna åt höger så envisades Leo med att göra ett byte så där har vi en del att jobba på. Jag satt still och bara försökte smyga in Leo i öppna men ändå bytte han. Åt vänster ligger han kvar i galoppen så han är mycket svagare åt höger. Nu ber jag inte om särskilt mycket några språng bara men framöver så ska vi väl klara mer när styrkan ökar.

Jag la in några skittpauser, inte för flåsets skull utan mer för skallens skull. Både för Leo och för mig. När jag inte har någon på marken så är jag försiktig med vad jag begär av oss. 

Tiden rann iväg så trots att det kändes som om vi hade flyt så fick jag avsluta. Måste hem i tid. Jag är en tidsoptimist i stallet och då blir det ridningen som måste förkortas när tiden blir knapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar