Summa sidvisningar

onsdag 14 mars 2012

Häst och hund motionerade

Promenerade till stallet och hade Idefix med mig. Mötte en kvinna som hade läst artikeln i vårt lokala "Burgerbrief" (http://www.rednitzhembach.de/data/buergerbrief.php?id=258602) och hon tyckte att det hade varit så roligt att få läsa om oss. Många grannar och folk i stallet har även läst och kommenterat positivt. Ibland har det ju blivit främlingsfientliga debatter i saloonen i stallet. Det klassiska "utlänningarna kommer hit och tar jobben ifrån oss". Eller att "utlänningarna kommer hit för att leva på våra bidrag". Inte lätt att göra alla nöjda. Nu bor vi ju i en väldigt liten ort så här är det lugnt. 

Stallets mops var på plats så hundarna kunde leka. Perfekt! Bra för Idefix att få leka ordentligt med en annan hund. Hundarna lekte en bra stund och jag övervakade dem meddans B städade sin bil. Jag frågade om det fanns plats för L på nästa clinic, men den var tyvärr redan fullbokad.

Hämtar in ett lermonster från hagen, trots täcke så blir det en del att borsta. Vattnet vid spolplatsen är fortfarande avstängt, frysrisken borde vara förbi tycker jag i mitten på mars? Jag kommer att tvätta Leo så fort det blir varmare. 

Idag var jag ensam i ridhuset så då ställde jag ut 4 koner på långsidan. Hittade en övning i denna blogghttp://northernshowhorses.blogg.se/ som jag tänkte testa.

När man rider western riding mönstret på tävling så ska man byta galopp mellan varje kon om man rider längs långsidan. Men i denna övning skulle man låta bli att byta utan ligga kvar i samma galopp så att varannan kon skulle passeras i förvänd galopp. Det ville inte Leo alls. Man SKA faktiskt byta galopp mellan konerna. Vi har lite att jobba med för att bli tävlingsmässiga i denna gren. Mitt mål i år blir att få en godkänd ritt i western riding. Det är riktigt svårt att få godkänt, personligen tycker jag att poänggränsen för godkänt är för snål. Minsta score för godkänt är 56 poäng i både Western Riding och Super horse (versitale horse). 

Ska be att vi gör den här övningen nästa gång som J kan vara med. Han har bra öga och kan ofta se vad jag gör för fel. När jag blir trött så tappar jag sisten. 

Premiär för betning idag! Jag har tittat på grästillväxten och tycker att det är bra att börja beta så tidigt som möjigt. Vi måste ju handbeta hästarna för att vänja in dem på gräs. Jag börjar med 5 minuter den första veckan och sen plussar jag på tiden varje vecka.

Mera vårtecken, jag har jobbat i trädgården. Vårstädning av gamla växtdelar. Jag fyllde vår tunna för komposterbara sopor. När det är mycket trädgårdsavfall så har vi en container för växtavfall att gå till. Men jag fyller i första hand vår egen tunna, såg att contatinern också var knökfull. Alla städar sina trädgårdar nu. Fick bra hjälp av L och en av hennes vänner. Barnen klippte gräset och krattade en del. Det är roligt när de vill hjälpa till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar